ODGOVORNOST ZA OČUVANJE KULTURE BOŠNJAKA U USLOVIMA HIBRIDNOG RATA
Kada institucije sistema zakažu u ulozi očuvanja kulture i tradicije bošnjačkog naroda, ko može odgovoriti na taj zahtjevni zadatak? Da li je to porodica iscrpljena ratnim i poratnim dešavanjima, vječnim procesom tranzicije, a sada i na udaru kulturološkog segmenta hibridnog rata? Kako se u to sve uklapa nova generacija i promocija jednog književnog djela u malom gradiću na obali Une?
Prije nekoliko
godina imao sam čast da budem pozvan kao gost na naučni skup „Odgovornost za
očuvanje kulture bošnjačkog naroda“ od strane inicijatora skupa, prof. dr.
Huseina Muratovića. Skup u formi naučnog simpozijuma i zanimljiva tema obrađena
od strane vrhunskih intelektualaca poput akademika Muhameda Filipovića, prof.dr.
Šaćira Filandre, prof.dr. Seada Alića i drugih uvaženih intelektualaca urodio
je i prigodnim Zbornikom radova. Tretirani problem u kontekstu šireg problema
očuvanja nacionalnog i kulturnog identiteta malih, ali i islamskih naroda, u
globaliziranom svijetu suštinski je i za opstanak nas Krajišnika, ali i
Bošnjaka općenito.
Nakon viševjekovnog
genocida nad nama ušli smo u istorijsku fazu kada se ratovi više ne vode
konvencionalnim načinom ratovanja, nego se radi o tkz. „hibridnom ratovanju“
koje podrazumjeva korištenje propagande, dezinformacija, hakerskih napada i
informacijskog ratovanja da bi se ostvario neki strateški politički, ekonomski
i drugi cilj. Također, hibridni rat nije vojni, nego državni koncept ratovanja,
u kojem je moguće angažovati sve društvene potencijale države agresora, sa
namjerom da se napadnu svi društveni resursi države žrtve. Mnogi eksperti
odavno iznose činjenice u prilog teze da je BiH izložena hibridnom ratu kao
poligon za borbu i nadmetanje uticaja velikih geopolitičkih igrača, ali i
susjednih velikodržavnih ambicija, te da smo trenutno laka meta za ovakve
napade, posebno jer institucije sistema ne pridaju dovoljno važnosti ovom
problemu. Poseban aspekt hibridnog rata je onaj koji se vodi na području
kulture. Kultura je oduvijek važno borbeno polje, pa Philip Curtin kolonijalizam
definiše i kao "vladavinu od strane naroda koji pripadaju drugačijoj kulturi".
Efikasna doktrina kolonijalnog podčinjavanja jednog naroda sastoji se u
prethodnom sistematskom razaranju njegove kulture. Svjedoci smo „bombardovanju“
tuđom, nerijetko i kvazikulturom, posebno putem medija. O tome je bilo riječi i
na navedenom simpozijumu.
Iako su svi
izlagači mudro i nadahnuto govorili, posebnu pažnju privuklo je izlaganje prof.
dr. Seada Alića, priznatog filozofa i teoretičara medija iz Zagreba. On je kao ilustrativan
primjer naveo urušavanje skoro svih uspješnih i plodnih bošnjačkih kulturnih
društava u Hrvatskoj nakon infiltriranja politike, odn. politikanstva u njih. U
razorenim društvima na Balkanu ne postoje dovoljno snažne institucije koje će štititi
interese zajednice, građana i društva, a kamoli kulture, te on tu ulogu prenosi
na porodicu kao osnovni stub i ćeliju društva. Težak zadatak za porodicu koja
je ionako preopterećena izazovima
globalizacije u tranzicijskom društvu. Zar još i to breme da nosi na svojim
plećima?
Odgovor na ovo
pitanje dobio sam početkom ovog mjeseca na jednom lijepom kulturnom događanju u
B. Krupi, odn. na promociji zbirke poezije i kratkih priča Atine Mušić, posvećenih
svom rodnom gradu, njegovim ljudima, rijeci Uni i ljubavi prema njima, pod
nazivom „I ja sam Una“. Ukratko, Atina je uz tehničku podršku Centra za
kulturu,obrazovanje i informisanje Bosanska Krupa uspješno i profesionalno predstavila
svoju zbirku u jednom toplom i intimnom ozračju za mnogobrojne posjetioce koje
ni COVID-19, ni kiša nisu odvratili od dolaska u Dom kulture. Promotorica Azra
Ičanović i recenzentica Alma Taletović kontemplirale su nad ovim djelom na nivou
Envera Kazaza. Kroz cijeli događaj nas je na sebi svojstven i šarmantan način vodila
Dževada Štancl predstavljajući djelo, ali i mlade izvođače muzike, pjesme,
recitacija i plesa. Ambijent je prigodno ukrašen izložbom umjetničkih slika
talentovanog umjetnika Melisa Mašića. Sve u svemu bila je to jedna eksplozija
procvjetalih talenata mladosti odrasle na obalama Une. Posebnost ove promocije
i sadržana je u sinergiji svih učesnika, starijih iskusnijih i svih ovih mladih
umjetnika koji su upotpunili ovaj kulturni događaj svojim izvedbama,
oduševljavajući prisutne svojom energijom i talentima. BiH ne može poželjeti
bolje promotore od mladosti čija kultura je živa, energična i u snažnom usponu.
Ekonomska teorija smatra da naš sistem ne
optimizira upotrebu resursa, ni prirodnih ni ljudskih, jer nemamo efikasnu
državu, organizaciju, institucije, ambijent u kome se nešto može napraviti, ali
evo, takoreći samo od sebe dešava se buđenje kulture mladih koji se trude,
vrijedno uče, rade i postižu rezultate na ponos svojih roditelja i
nastavnika. Možda smo mi koji smo se u
posljednjem ratu borili za slobodu neopravdano skeptični prema snazi mladih novog
vijeka? Navodno je Goethe izjavio da nikada ne smije čovjek, niti narod misliti
da je došao kraj, jer gubitak posjeda se lako nadoknadi, a za druge gubitke nas
utješi vrijeme. Samo jedno zlo je neizlječivo - ako narod sam digne ruke od
sebe. Nakon svega rečenog, uvjeren sam da je zaključak uvaženog prof. Alića
ispravan i da je u nedostaku drugih institucija porodica ta koja ima snagu i
mudrost da, ponekad i nesvjesno, nosi odgovornost za očuvanje kulture i
tradicije bošnjačkog naroda, a time i opstanka BiH. Dok je ovakve mladosti ima i
nade...