ORGANIZACIONA KLIMA u funkciji ostvarenja ciljeva menadžmenta ljudskih potencijala
1. UVODNA RAZMATRANJA
Već
decenijama unazad kao dominantno mišljenje o najvećoj dragocjenosti u nekom
privrednom subjektu ili organizaciji nametnulo se ono koje ističe značaj
zaposlenih nasuprot kapitalu i tehnologiji, ili kako je to jednostavno u svom
stilu formulisao Peter Drucker navodeći
da je ključ za postizanje uspjeha otkrivanje potencijala ljudi i ulaganje
vremena u njegov razvoj. U tom kontekstu je i izjava koju je svojevremeno za
magazin Fortune dao Bill Gates, osnivač kompanije Microsoft, a koja glasi:
„Odvedite nam dvadeset najboljih ljudi i Microsoft će postati jedna potpuno
nevažna kompanija”. Upravo su zaposleni sa svim svojim sposobnostima najznačajniji
resurs kojim neka organizacija raspolaže, a taj resurs podrazumjeva ukupan
duhovni i fizički potencijal zaposlenih, kako iskorišteni, tako i skriveni ili
neiskorišteni. Stoga ne iznenađuje da su ljudski potencijali u centru pažnje
savremenog menadžmenta, a pristup menadžmentu
ljudskih potencijala kao specifičnoj filozofiji menadžmenta dobio dominantan,
moglo bi se reći i kultni položaj u teoriji i praksi menadžmenta koji se ogleda u stavu da se na ljude gleda
kao na najvažniji resurs i potencijal, te ključni faktor u primjeni strategije,
ali i ključnu strategiju i konkurentsku prednost, pa se i savremeni menadžment primarno
bavi upravljanjem ljudskim potencijalima, kao osnovom snage i konkurentnosti
savremene organizacije, bila da je riječ o poslovnoj ili neprofitnoj organizaciji.
Konstantne
i ubrzane promjene koje prate prelaz od industrijskog ka informatičkom dobu
ekonomije generisale su hiperpromjene u okruženju koje nameću nove izazove
razvoju ekonomske stvarnosti. U tom kontekstu Drucker smatra da se nalazimo u jednom
od onih istorijskih razdoblja koja se pojavljuju svakih 200 ili 300 godina,
kada ljudi više ne razumiju svijet i kada prošlost nije dovoljna za
objašnjavanje budućnosti. Na navedene hiperpromjene i proces globalizacije,
koji je doveo do internacionalizacije konkurencije poslova, javlja se trend
nastojanja menadžera da se u proizvodnji dobiju proizvodi visokih kvaliteta,
odnosno da se stvore konkurentske prednosti kroz efikasno upravljanje ljudskim
resursima. Takva situacija na sve izazovnijem globalnom tržištu, uz spoznaju
važnosti ljudskih resursa kao ključnog i nazamjenjivog faktora organizacione učinkovitosti,
dovela je do pretpostavki za proučavanje svih aspekata ljudskih potencijala, tako
da se sve intenzivnije proučava i koncept organizacione klime kao jedno od
nedovoljno istraženih i primijenjenih istraživačko-naučnih područja, ali i poslovna potreba organizacija da se pronađu
novi izvori za izgradnju i održavanje konkurentskih prednosti.
Koncept organizacione
klime je teško razdvojiv od koncepta organizacione kulture koji se u akademskim
istraživanjima tretira kao konceptualni most između organizacionog ponašanja i
strateškog menadžmenta. Organizaciona klima kao koncept datira od 1939-e godine
i većina autora je do 80-ih godina pisala o konceptu organizacijske klime, dok
je nakon uvođenja termina organizacione kulture 1979-e godine stariji koncept
zamijenjen konceptom organizacione kulture, pri čemu se na organizacionu ili
korporativnu klimu počelo gledati kao na manifestaciju ili „vidljivi“ izraz
organizacione kulture.
Organizaciona
klima i organizaciona kultura su kompleksni fenomeni i mogu se posmatrati sa
raznih aspekata. Organizaciona klima se može posmatrati kao posebna funkcija
ili praksa menadžmenta ljudskih potencijala, ali i kao svojstvo organizacije i
posljedica svih praksi menadžmenta i menadžmenta ljudskih potencijala ili jedan
od pokazatelja njihove uspješnosti. Ona je time neodvojiva od menadžmenta
ljudskih potencijala i u ovom radu ćemo je pokušati sagledati u kontekstu njene
funkcije ostvarivanju specifičnih ciljeva menadžmenta
ljudskih potencijala.
BiH kao zemlja
u tranziciji opterećena mnogim neriješenim problemima ima očigledan problem sa
nedostatkom kapitala za investiranje u postojeća privredna preduzeća, ali i
nemogućnost izgradnje konkurentske prednosti na internacionalnom tržištu. Razlozi
za takvo stanje su mnogobrojni, a kao neki od njih u literaturi se navode: nedovoljna
konkurentnost, visok nivo korupcije, nestabilna politička situacija, nedovoljno
razvijena vladavina zakona, opća neimaština, niska produktivnost, nesigurnost
mogućih investitora da će osigurati dobit, opći nedostatak entuzijazma i
slično. Jedan od mogućih razloga je i nedovoljna iskorištenost menadžmenta ljudskih potencijala kao specifične filozofije menadžmenta, koja u
zaposlenima vidi najdragocjeniji resurs koji organizacija može imati i na
osnovu koga može stvarati oslonac za izgradnju konkurentske prednosti. U tom
slučaju se kao problem postavlja pitanje kako takvo stanje promijeniti nabolje
uz što manja materijalna ulaganja.
Kao jedan od
mogućih odgovora na to pitanje ovaj Rad nudi koncept organizacione klime.
Organizaciona klima kao specifičan organizacioni fenomen u našim preduzećima je
najčešće zanemarena od strane menadžmenta i stoga nedovoljno razvijena, tj.
neadekvatno oblikovana. Uz neznatna materijalna ulaganja menadžment može
značajno poboljšati organizacionu klimu i na taj način je staviti u funkciju stvaranja
oslonca za izgradnju konkurentske prednosti i ostvarenja ciljeva menadžmenta ljudskih potencijala, a samim time
i unaprjeđenje poslovanja općenito. Upravo je to i problem ovoga rada, pri čemu je predmet istraživanja menadžment ljudskih potencijala, a uže
područje organizaciona klima.Na
osnovu navedenog postavićemo glavnu i pomoćne hipoteze ovog Rada. Glavna
hipoteza je da se na problem iskoristivosti potencijala zaposlenih pri
ostvarivanju ciljeva menadžmenta ljudskih potencijala može pozitivno uticati stvaranjem
i oblikovanjem adekvatne i učinkovite organizacione klime. Dakle, postoji
pozitivna veza između dobrog upravljanja ljudskim potencijalima na stvaranju
učinkovite organizacione klime i uspješnog ostvarivanja ciljeva menadžmenta
ljudskih potencijala. Našu glavnu hipotetičku tvrdnju
operacionalizujemo preko i pomoću pomoćnih
hipotetičkih tvrdnji. Prva hipoteza glasi da je koncept organizacione
klime snažno povezan sa ostvarivanjem ciljeva
menadžmenta ljudskih potencijala. Druga hipoteza je tvrdnja da je za uspješno
funkcionisanje menadžmenta ljudskih potencijala potrebna učinkovita
organizaciona klima i obratno, za uspješno stvaranje i oblikovanje učinkovite
organizacione klime je potrebno uspješno funkcionisanje menadžmenta ljudskih
potencijala.I posljednja pomoćna hipoteza bi glasila da programi organizacionih promjena koji nisu popraćeni učinkovitom
organizacionom klimom, imaju nedovoljan potencijal za proizvodnju trajnih
poboljšanja organizacionih performansi.
Iz navedenog može se zaključiti da je svrha ovog
Rada da prikaže organizacionu klimu u funkciji ostvarenju ciljeva menadžmenta ljudskih potencijala. Naučni cilj ovog Rada je da predstavi
kompleksan problem organizacione klime i utvrdi njegovu nepobitnu povezanost sa
menadžmentom ljudskih potencijala, te da prikaže načine kako da se ona stavi u
funkciju ostvarenju ciljeva menadžmenta ljudskih potencijala i tako potvrdi ili odbaci postavljene hipoteze. Pragmatični cilj ovog Rada je pokušaj da se iznađu praktična rješenja
od koristi menadžerima kako da stvore i oblikuju organizacionu klimu koja će
unaprijediti menadžment ljudskih
potencijala, radi lakšeg ostvarenja ciljeva menadžmenta ljudskih potencijala
koji su kompatibilni s ciljevima preduzeća, sa posebnim naglaskom na ljude kao najvrijedniji resurs koji
organizacija može imati.
Opširnije na: