Pogled na perspektivu ekonomskog razvoja USK


Pogled na perspektivu ekonomskog razvoja USK 



U javnom mnijenju i političkim debatama BiH kao zemlje u tranziciji, što je samo eufemistički termin za uspostavljanje kapitalizma u sirovom obliku, ekonomija i ekonomska pitanja ne da ne dominiraju, nego su pitanja od drugorazredne važnosti. Zašto je tako kad znamo da društvo treba stalno da razvija svijest o značaju ekonomije za sve ostale aspekte društvenog života. Nalazimo se u vremenu konstantnih i ubrzanih promjena koje prate prelaz od industrijskog ka informatičkom dobu ekonomije i koje su generisale hiperpromjene u okruženju koje nameću nove izazove razvoju ekonomske stvarnosti. U tom kontekstu otac modernog menadžmenta Peter Drucker smatra da se nalazimo u jednom od onih istorijskih razdoblja koja se pojavljuju svakih 200 ili 300 godina, kada ljudi više ne razumiju svijet i kada prošlost nije dovoljna za objašnjavanje budućnosti.


Dakle u uslovima hiperpromjena i procesa globalizacije, koji su doveli do internacionalizacije konkurencije poslova, BiH kao zemlja u tranziciji opterećena mnogim neriješenim problemima pokušava da nađe svoje mjesto i pokrene ekonomski razvoj. Pri tom se kao očigledan problem javlja nedostatak kapitala za investiranje u postojeća privredna preduzeća, ali i nemogućnost izgradnje konkurentske prednosti na internacionalnom tržištu. Razlozi za takvo stanje su mnogobrojni, a kao osnovni su sljedeći: nedovoljna konkurentnost, visok nivo korupcije, nestabilna politička situacija, nedovoljno razvijena vladavina zakona, pravna nesigurnost, nepovoljna pravna legislativa, fiskalna nestabilnost, opća neimaština, niska produktivnost, općenita nesigurnost mogućih investitora da će osigurati dobit, opći nedostatak entuzijazma i slično. Svi nabrojani razlozi su inherentni poratnom i postkonfliktnom društvu, i karakterišu zemlje koje Jeffry Sax svrstava u grupu gubitnica globalizacije, na marginalnoj poziciji naspram zemalja dobitnica koje koriste pogodnosti globalizacije.





Nažalost nacija nije sposobna da odgovori na kompleksan izazov kreiranja i održavanja okruženje koje podržava konkurentnost preduzeća. To je krucijalni i izuzetno kompleksan problem. Više je uzroka tog problema, ali svi oni imaju negativne sinergetske efekte na privredu. Jedan od osnovnih uzroka je nedostatak odgovornosti i moralnih vrijednosti kod ključnih donosioca odluka, ali i svih onih koji su žmirili na takvo ponašanje i neozbiljnost. Drugi je neoliberalna dogma koja nam je nametnuta, ali i prihvaćena od strane političkih elita. Žao mi je što nemamo dovoljno prostora da obrazložimo štetne posljedice Washingtonskog konsenzusa kao strategije liberalizacije, privatizacije i deregulacije ekonomije, praćene programima strukturalnog prilagođavanja. Prihvaćanje ovakve razvojne strategije i sprovođenje paketa strukturalnih i stabilizacijskih reformi bilo je uslov za dobivanje povoljnih kredita MMF-a i ista strategija nametnuta svim zemljama u tranziciji uzrokovala je teško stanje u skoro svim tim zemljama, a naročito tragično u nefunkcionalnoj države kakva je BiH. Još prije jednog vijeka njemački ekonomist Friedrich List primijetio je da bilo kakav vid slobodne trgovine sa razvijenijim i ekonomski i politički moćnijim zemljama od sopstvene predstavlja klasično ekonomsko podjarmljivanje. Postoje određeni pozitivni efekti tog paketa reformi koje naše vladajuće elite nisu uspjele kontrabalansirati sa negativnim efektima i krenuti putem ekonomskog razvoja. Konkretno trenutna stopa rasta od oko 3% ne može se smatrati ekonomskim rastom, jer se u dogledno vrijeme ne mogu vidjeti značajniji efekti takve stope rasta. Mi već duži period živimo na dug! Ciljana stopa rasta ne bi smjela biti ispod granice od 6-7 %.







NEDOSTATAK INVESTICIJA U USK

Kada se ovi problemi spuste na nivo USK oni se multiplificiraju i stanje postaje neodrživo, privreda i budžeti su pred kolapsom, a cjele porodice odlaze na zapad i ostavljaju pusta ognjišta. Kad nas nije raselio rat, neodgovorna politika to uspijeva kudikamo efikasnije. Sa ekonomskog aspekta, odnosno SWOT analizom privrede USK kao dominantna prijetnja ekonomskom razvoju USK nameće se problem zaobilaženja ili odljeva kapitala zbog nemogućnosti investicija. To je i srž problema ekonomskog razvoja, ne samo USK, već Zapadnog Balkana u cjelosti. Ipak na USK stanje je najdramatičnije. Sagledavajući Balkan kao dvorište i presudno žarite interesa EU i njenog razvijenog kapitalizma nameću se sljedeći zaključci. Kapital kojeg u EU ima i više nego dovoljno, uvijek iznova traži i iznalazi mogućnost da se ponovo oplodi. Investitori općenito tragaju za povoljnim prilikama u kojima bi investirali vlastita sredstva, uz prihvatljiv nivo rizika i povrat ulaganja (ROI), odn. postotak neto profita nakon oporezivanja od investicije preduzete za ostvarivanje toga profita. ROI je jedan od najčešće korišćenih pokazatelja u zapadnom poslovnom okruženju za ocjenjivanje uspješnosti investicijskih projekata. Svim investitorima koji pristižu u USK, bilo iz EU, bilo sa Istoka, po pravilu pod patronatom i podrškom svojih vlada, ideologija profita je jedina konstanta i pravilo. Našoj privredi priliv kapitala je prijeko potreban, ali u protekla skoro tri desetljeća tranzicije su nas veći investitori uglavnom zaobilazili i kao posljedica toga smo došli na periferan ekonomski položaj u bližem okruženju. Stoga je dugoročno potrebno ostvariti sve preduslove da do priljeva kapitala i dođe. Kratkoročno je potrebno iskoristiti ono što se trenutno nudi, a nije dovoljno iskorišteno, a to su predpristupni fondovi EU i svi drugi dostupni fondovi.





KAKO POKRENUTI EKONOMIJU USK


Sagledavši ranije opisani ambijent u kome se nalazi USK, kao odgovor na ovakvo stanje politika USK mora biti rezultat sučeljenih stručnih argumenata svih općina kantona da  bi im bila podjednako od koristi, posebno kada su u pitanju ulaganja u javni sektor. Mi moramo formirati timove interdisciplinarnog karaktera koji će snimiti stanje na način da utvrde koliko koja općina patricipira u budžetu USK, koliko učestvuje u grantovima sa nivoa USK i FBiH, koliko će platiti po osnovu kredita za autoputeve i brze ceste, a kakvu infrastrukturu zauzvrat ima. Taj posao se mora uraditi stručno, hrabro i moralno. Urgentno se mora smanjiti broj svih nepotrebnih neproizvodnih radnika. Budžet treba kvantificirati i struktuirati po poštenim kriterijima, gdje će korektno biti zastupljene sve općine. Posebno treba podsticati sektor privrede i direktna davanja sektoru poljoprivrede. Ovo će biti moguće samo ako se smanji ogromna neproduktivna javna potrošnja. Potrebno je okupiti  timove takvog ranga i kvaliteta koji mogu uraditi bilo kakav projekt koji je moguće finansirati iz predpristupnih fondova EU. Pri tom se moramo osloniti na ono što imamo, a ne koristimo, a to je naša pamet. Moramo je iskoristiti i postati konkurentni sa tog stručnog aspekta, aspekta mozga. Čovjek može biti dostojanstven i kada prizna da nešto ne zna, ali i kada je spreman da konsultuje ljude koji znaju i umiju.



KRAJIŠNIK KAO NAJVAŽNIJI RAZVOJNI RESURS


U savremenom menadžmentu ključ za postizanje uspjeha je otkrivanje potencijala ljudi i ulaganje vremena u njegov razvoj. U našoj kolektivnoj percepciji istinski intelektualci postali su teret, a ne lokomotiva društva i uzor. Dosadašnje vlade USK nisu htjele, ili nisu imale mudrosti, volje i snage, da iskoriste taj potencijal. Ovo posebno sa aspekta vrhunskih ekonomista koji su sposobni afirmisati projekte. Potrebno je pokrenuti Ekonomski institut pri Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Bihaću koji bi bio potpuno tržišno orijentiran. Takođe treba efikasnije iskoristiti potencijale Evropska poduzetničke mreže (Enterprise Europe Network) – EEN kao krucijalnog instrumenta Evropske strategije za podsticaj ekonomskog razvoja i za otvaranje novih radnih mjesta. Obzirom na komparativne prednosti koje posjeduje USK, blizina EU, obučena, a jeftina radna snaga, postojanje industrijske tradicije i znanja i druge, EEN mreža je idealan instrument za ekonomski razvoj, jer pruža podršku konkurentnosti i inovativnosti malih i srednjih preduzeća sa internacionalnim ambicijama. Iz razvojnih programa ne smijemo izostaviti ni bogatstvo prirode u vidu vodenih resursa („plavog zlata ili nafte 21-og vijeka“) bilo u vidu vode za piće, geotermalnih voda i turističkih potencijala koje krajiške ljepotice imaju. Obilje je prirodnih resursa kojima USK obiluje, da ih sve ne nabrajamo, ali krajiški narod ih sve nadmašuje. On je potencijal i neiskorišćeno bogatstvo. Nažalost taj resurs decenijama razvija ekonomije zapada, a ne BiH. Pored ranije navedenih potrebno je raditi i sve infrastrukturne projekte, ali dominantno one koji su realni i ostvarivi, a ne nadati se mnogo u implementaciju projekata bombastičnih naziva, a cost-benefit analizom neisplativih i teško izvodljivih.




ODGOVORNOST GRAĐANA ZA BUDUĆNOST USK


Da bi se sve ovo ostvarilo potrebno je da se promijeni svijest građana na način da shvate kolika je njihova odgovornost da podrže ranije pomenutu sposobnost nacije da kreira i održi okruženje koje podržava konkurentnost preduzeća. To mogu samo ukoliko odgovorno i ozbiljno promisle i prihvate činjenicu da izlaskom na izbore idu na referendum koji odlučuje da li će podržati ljude, ideje i stavove koji se recikliraju posljednjih 20-ak godina, ili će podržati nove lidere i ljude sa svježim idejama koji imaju znanja, vještine i sposobnosti da se dokažu na opštem javnom interesu, a on je najbolji i jedino ispravan ako se realizira preko razvojnih projekata koji će zaposliti ljude, povećati javne prihode i općenito učiniti razvoj ozbiljnim. 
Na kraju bih citirao nobelovca i čovjeka Josepha Stiglitza koji nas upozorava: “Iza rasprava o budućoj politici stoji rasprava o istoriji – rasprava o uzrocima naše sadašnje situacije. Bitka za prošlost odlučit će bitku za sadašnjost.”





Članak je prvobitno objavljen u ljeto 2018.g. na portalu https://glaskrajine.ba/


Popularni postovi s ovog bloga

ORGANIZACIONA KLIMA u funkciji ostvarenja ciljeva menadžmenta ljudskih potencijala

21 APRIL, NADA I GEOPOLITIKA EMOCIJA

Samir Jašaragić, mr. oec. Kandidat za Gradsko vijeće Bosanske Krupe - NES zajedno 14.